Gertjan Mulder leidt campagne ‘Verrijk Je Karma’
Oud-directeur en adviseur Gertjan Mulder (BOS) voert met Huib van der Linden, Ray Breg en Hein Voorwinde een publiekscampagne uit onder het motto ‘Verrijk Je Karma’. Niet duidelijk is wie hen daartoe opdracht gaf, of dit een betaalde opdracht betreft, en welke organisatie na 2015 gediend is met de extra donateurs.
Oud-directeur en adviseur Gertjan Mulder (BOS) geeft met drie relaties uit de reclame- en mediasector vorm aan de publiekscampagne Verrijk Je Karma. De campagne moet de Stichting Vrienden van de BOS (St. VBOS) meer donateurs opleveren; onduidelijk is welk -of wiens- doel daarmee na 2015 is gediend. Verrijk Je Karma blijft in boeddhistische kring tot nu toe aan het zicht onttrokken.
De slogans van Mulders campagne zijn onder meer: ‘De Wereld Draait Door? Ga terug naar de kern’, ‘Keuzestress? Het enige dat je nodig hebt is happiness‘ en ‘Spoorloos? Bij ons vind je jezelf’.
Augustus 2013 kondigden BUN en BOS een lobby-, petitie- en wervingscampagne aan. Daarover is sindsdien niets vernomen. Niet duidelijk is wat de specifieke doelgroep van de Verrijk Je Karma-campagne is en welk doel ermee wordt beoogd. Voor de BUN als zendmachtigingshouder, de BOS als uitvoeringsorganisatie en de Stichting Vrienden van de BOS (St. VBOS) als steunstichting is na 31 december 2015 geen plaats meer. De campagnetekst suggereert echter anders:
Om in de toekomst programma’s te kunnen blijven maken ‘hebben wij jouw steun nodig. Dus verrijk je karma en wordt vrienden met de Boeddhistisch Omroep.’
De BOS registreerde op 18 november 2013 de domeinnaam Verrijkjekarma.nl. Wie deze domeinnaam in zijn browser typt, komt op de reguliere webpagina van de BOS over haar steunstichting: de St. VBOS.
De campagne Verrijk Je Karma is tot nu toe alleen op de Facebook-pagina van de BOS, de LinkedIn-pagina van Huib van der Linde, de FaceBook-pagina van Ray Breg aangeprezen. De slogans zijn alleen in advertenties in het blad van de International Documentary Film Festival (IDFA, 20 november-1 december 2013) in Amsterdam en op zogeheten driehoeks-reclameborden en posters in uitgaansgelegenheden in Amsterdam te zien geweest.
Opvallend is dat over deze campagne op websites als Bosrtv.nl, Bodhitv.nl, Boeddhamagazine.nl en Boeddhistischdagblad.nl niets te lezen valt. Ook op FaceBook-pagina’s en Twitter-accounts van boeddhistische centra, LinkedIn-groepen enzovoorts is niets over Verrijk Je Karma terug te vinden. De bezoekers van de jaarlijkse Boeddhadag (5 oktober 2013) en de lezers van Boswijzer (december 2013) van de St. VBOS zijn niet over de Verrijk je Karma-campagne geïnformeerd. Een Google-zoekopdracht (“Verrijk je karma”) levert negen hits op (peildatum: 3 december 2013).
Huib van der Linde en Gertjan Mulder richtten op 12 mei 2003 de vennootschap onder firma Mountains & Rivers (ook wel: Mountains X Rivers, KvK-nr. 34190277) op. Vanaf 31 maart 2006 is Gertjan Mulder enig vennoot. Van der Linde begint daarop de eenmanszaak Van der Linde Media (KvK-nr. 34248714). Dit bedrijf richt zich, behalve op ‘advies en concepten’ op het gebied van media, op de groothandel in ‘kleikorrels voor tuinen en potten’. Volgens het Handelsregister staakt Mountains & Rivers op 1 augustus 2007 de bedrijfsactiviteiten. Mulders LinkedIn-profiel meldt dat hij eigenaar van dit bedrijf is. Het oude vestigingsadres van Mountains & Rivers, eigendom van Mulder, staat sinds drie weken te koop. Zover bekend zijn Mulders huidige betrekkingen: eigenaar van een eenmanszaak (KvK-nr. 57169233), bestuurslid Boeddhistische Zendende Instantie en adviseur BOS.
Aan deze publiekscampagne zijn volgens opgave van Huib van der Linde op LinkedIn, behalve de zijne, de volgende namen verbonden: Ray Breg, Hein Voorwinde en Gertjan Mulder. Tot 1 januari 2013 was Mulder BOS-directeur. Vanaf die datum noemt de BOS hem ‘medewerker’ en ‘adviseur’. Tegenover verslaggever Haro Kraak van De Volkskrant deed Mulder zich op 13 februari 2013 ten onrechte voor als directeur. De krant rectificeerde op 15 februari 2013. Die week deed Mulder hetzelfde tegenover donateurs van de St. VBOS.
Niet duidelijk is wie de opdrachtgever van Verrijk Je Karma is: de BOS of de St. VBOS. Van der Linde schreef daarover op LinkedIn alleen: ‘Campagne voor de Stichting Vrienden van de Boeddhistische omroep: Verrijk je Karma, steun de Boeddhistische Omroep. Posters in uitgaansgelegenheden en Driehoeksborden. Advertenties in de dagelijkse krant van de IDFA.’ Uit niets blijkt of Mulder de BOS of St. VBOS over deze campagne heeft geadviseerd.
Verder is niet duidelijk óf, hóe en wannéér Van der Linde, Breg, Voorwinde en Mulder voor hun inzet worden betaald. Bij gebrek aan duidelijkheid daarover valt niet na te gaan wie op de (eventuele) bestedingen aan deze campagne toeziet: het bestuur van St. VBOS (dat alleen uit BOS-directeur Laetitia Schoofs bestaat), de directie van de BOS (dezelfde Schoofs), het bestuur van de BOS (mét daarin Schoofs) en/of het Commissariaat voor de Media (CvdM). BUN-voorzitter Michel Dingarten stelde op 14 februari 2013 dat Mulder door Schoofs wordt ‘ingehuurd’.
Wordt de campagne door de St. VBOS gefinancierd, dan valt voor donateurs en toezichthouders niet na te gaan welke bestedingen daarmee zijn gemoeid. De steunstichting maakt (in strijd met de statuten) namelijk geen jaarrekeningen op.
Zakelijke connecties
Van der Linde en Mulder hebben behalve vriendschappelijke relaties ook een zakelijke verleden. Zij waren tussen 2003 en 2006 samen eigenaar van de vennootschap onder firma Mountains & Rivers. Volgens Mulders LinkedIn-profiel is hij sinds 2002 eigenaar van Mountains & Rivers (met de toevoeging: ’Business Magic’).
Van der Linde zegt op LinkedIn met Gertjan Mulder als ‘my good friend’ binnen dit bedrijf een aantal opdrachten te hebben gedaan (onder meer de radiozenders 538, Noordzee, Sky en de huisartsenkoepel LHV). Ray Breg en Hein Voorwinde werkten bij het inmiddels failliete 707 Brand Communications. Breg werkte daarvoor bij Noordervliet & Winninghoff/Leo Burnett (1996-2001), Mulder volgens eigen opgave op LinkedIn ook: 1987-1996.
Achterhaald
Momenteel verwijst de domeinnaam Verrijkjekarma.nl alleen naar een pagina op de BOS-site met de algemene wervingstekst: ‘Gaan onze programma’s u aan het hart? Dan is dit het moment om ons te steunen. Zonder die steun zal de BOS misschien na 2015 niet blijven bestaan’.
Deze tekst is achterhaald door de feiten. De Tweede Kamer (2 juli 2013) en de Eerste Kamer (5 november 2013) stemden in met het schrappen van artikel 2.42 uit de Mediawet 2008 (per 31 december 2015). Dit artikel maakte zendmachtigingen voor kleine religieuze en levensbeschouwelijke omroepen mogelijk. Omdat de BUN na 31 december 2015 geen zendmachtiging meer heeft, houdt uitvoeringsorganisatie BOS op te bestaan als publieke omroep. Daarmee heeft de St. VBOS geen bestaansrecht als ‘steunstichting’.
Bínnen het Nederlandse omroepbestel kan de BOS alleen verder als omroepvereniging, commerciële omroep of mediabedrijf. Reinier Tilanus (bestuurslid BUN) en Marja Timmer (bestuurslid BOS) speculeerden in het Boeddhistisch Dagblad (29 augustus 2013) over een toekomst van de BOS buiten het Nederlandse omroepbestel, op het internet of in een Europese organisatie.
Marja Timmer: ‘Uitzenden via internet houden we als een mogelijkheid in het achterhoofd, maar het is een van de opties. Dat kost ook geld en ik weet op dit moment niet wie de productie-en uitzendkosten zou kunnen financieren. We richten ons nu op het behoud van zendtijd voor onze omroep in het huidige systeem.’
Tilanus: ‘Het bundelen van Europese organisaties om tot een Europese boeddhistische omroep te komen, is momenteel niet aan de orde. Maar we onderzoeken alle opties. Ik weet wel dat de programma’s van de BOS ook in andere landen worden uitgezonden.’
Niet vrij
Op 31 december 2015 ontstaat een nieuwe realiteit voor de BOS. De omroep is niet vrij zo maar elk nieuw media-initiatief voor de periode daarna te steunen. De Mediawet verbiedt publieke omroepen dienstbaarheid aan de commerciële belangen van derden, binnen én buiten het bestel. De besteding van omroepgelden door de BOS moet in ieder geval rechtmatig zijn.
De BUN voert over dat laatste een rechtszaak tegen het CvdM. Dat oordeelde in twee instanties dat de BOS omroepmiddelen onrechtmatig heeft besteed en houdt de BUN daarvoor verantwoordelijk. Door de BOS betaald onderzoek werd behalve door de BUN ook door de Mandalaschool als onderbouwing van formele aanspraken op overheidssteun aangevoerd.
Volgens het CvdM is die besteding onrechtmatig. De BUN moet daarom volgens het CvdM een terugvordering en boete van bij elkaar € 52.500 betalen.De Rechtbank Amsterdam verwees de behandeling van deze zaak onlangs door naar de meervoudige kamer.
Gertjan Mulder, Laetitia Schoofs en het bestuur van de BOS zijn niet bereid vragen te beantwoorden.
Update 4 december 2013
• Op 14 juli 2011 schreef Gertjan ‘Fox’ Mulder zich in als lid van het Nederlands Medianetwerk. Volgens de eigen site (Nederlandsmedianetwerk.nl) is dit netwerk met ruim 10.000 leden ‘het grootste social network voor media en communicatie professionals’ in Nederland. Toen hij zich inschreef was Mulder algemeen directeur en bestuurslid van de BOS (0,5 fte).
• Mulders profiel op de netwerk-site vermeldt onder ‘Wat is de naam van jouw bedrijf of organisatie?’: ‘Boeddhistische Omroep / Mountains & Rivers Marketing Magic’. Mulder noemt zich tevens directeur (van de BOS) en directeur eigenaar (van Mountains & Rivers).
• Dat laatste is opmerkelijk. Het Handelsregister vermeldt over Mountains & Rivers namelijk: ‘Op 04-10-2007 is geregistreerd dat de activiteiten zijn gestaakt met ingang van 01-08-2007.’ De site van Mountains & Rivers (Mrmm.nl) staat weliswaar nog steeds op naam van Mulder, maar toont alleen een lege pagina. De laatst via Archive.org opgeslagen versie dateert van 31 december 2005.
• Toen hij zich bij Nederlands Medianetwerk aanmeldde bestond Mulders huidige eenmanszaak nog niet: het Handelsregister noemt als vestigingsdatum 1 februari 2013.
• Op het oude vestigingsadres van Mountains & Rivers (Valeriusstraat, Amsterdam) zijn volgens het Handelsregister tussen 1 augustus 2007 en 1 februari 2013 geen andere ondernemingen gevestigd.
• Mulders aanstelling als BOS-directeur eindigde op 31 december 2012. Sindsdien merkt de BOS hem op de eigen site aan als ‘medewerker’ en ‘adviseur’. Zijn profiel bij het Nederlands Medianetwerk is tot op heden niet aangepast. Dit betekent dat bezoekers van deze site op ‘De pagina van Gertjan ‘Fox’ Mulder’ over zijn huidige bezigheden alleen feitelijk onjuiste informatie aantreffen.
• De BOS heeft weinig mogelijkheden om haar bestaan binnen de publieke omroep voorbij 31 december 2015 te rekken. Ze zou, net als HUMAN, kunnen proberen de komende maanden (vóór 1 april 2014) een omroepvereniging met 50.000 leden te stichten. Deze nieuwe boeddhistische omroeporganisatie zou als aspirant-omroep kunnen worden erkend.
• Volgens de nieuwe Mediawet moet zo’n aspirant vervolgens met één van de bestaande omroep fuseren. Gedoodverfde kandidaten als de VPRO en HUMAN hebben daarvoor echter geen belangstelling: de missies lopen te ver uiteen. Van een dergelijk streven is tot nu toe ook niets gebleken.
• Ook zou de BOS kunnen proberen zichzelf om te vormen tot een commerciële omroep à la RTL, SBS of Veronica, of tot een mediabedrijf à la Endemol, Eyeworks of Winter Media.
• Als klein productiehuis op de markt voor levensbeschouwelijke televisie en radio moet de BOS dan concurreren met deze en andere aanbieders. Roel Kuiper (CU, Eerste Kamer) kreeg staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen, VVD) zover minstens € 12 miljoen extra ter beschikking te stellen voor programma’s over levensbeschouwing en religie.
• Dat geld kan álle denominaties, álle publieke omroepen en álle productiehuizen ten goede komen. Het boeddhisme is zo’n marginaal verschijnsel dat daarmee moeilijk een levensvatbaar, specifiek mediabedrijf kan worden opgebouwd. Ook van een dergelijk voornemen is tot nu toe niets gebleken.
Betrekkingen Gertjan Mulder
• Gertjan Mulders LinkedIn-profiel meldt dat hij na zijn vertrek als algemeen directeur van de BOS enkele maanden werkzaam was bij The MMS Worldwide Institute in Amsterdam (februari-juli 2013). Op 1 februari 2013 richt hij een nieuwe eenmanszaak op (handelsnaam: Gertjan Mulder, KvK-nr. 57169233).
• Mulder prijst zichzelf in diezelfde periode korte tijd aan als zenleraar bij Ordinarymindzen.wordpress.com. Deze site bestaat niet meer.
• Sinds 1 januari 2013 merkt de BOS Gertjan Mulder aan als adviseur. Het is onduidelijk wat deze functie inhoudt. Ook is onduidelijk of Mulders adviseurschap bezoldigd is. De site vermeldt hem wel als medewerker naast anderen.
• Diverse internet-profielen van Mulder vermelden behalve zijn betrokkenheid bij de BOS geen andere bezigheden.
• Volgens de jaarrekening 2012 omvat het personeelsbestand van de BOS in 2013 ongeveer 3,8 fte. Volgens de site behoren tot de vaste medewerkers naast adviseur Mulder: een directeur, zakelijk leider, management assistant, hoofd radio, productie radio, diverse redacteuren en assistenten.
• De BOS is volgens de eigen site op zoek naar ‘gemotiveerde deskundigen’ die lid van het algemeen bestuur of geassocieerd adviseur willen worden. Zij moeten een ‘organisatorische transitie’ begeleiden.
• Specifiek vereiste competenties zijn onder meer: ‘Specifieke deskundigheden op gebied van media, in het bijzonder cross-mediale projecten, bij voorkeur in een internationale, commerciële omgeving; ervaring en een track record op het vlak van sociaal- en maatschappelijke innovaties; (internationaal) maatschappelijk- en politiek netwerk.’
• De BOS-statuten voorzien niet in een regeling voor (geassocieerd) adviseurschap. Het is daardoor onduidelijk hoe de verhouding tussen directie, bestuur, toezichthouders en (geassocieerd) adviseurs -de zogeheten ‘accountability’ (rekenschap en verantwoording)- is geregeld.
• Volgens art. 6 lid 4 van de BOS-statuten moeten bestuursleden onafhankelijk zijn. Zo mogen zij geen bestuurder, oprichter, aandeelhouder, toezichthouder of werknemer zijn ‘van een entiteit waarmee de stichting op structurele wijze op geld waardeerbare rechtshandelingen verricht’. De statuten kennen geen regeling om belangenverstrengeling van (geassocieerd) adviseurs te voorkomen.
Lees verder
> Nieuws – Extra geld omroepen na 2015
> Nieuws – Schimmige poging tot behoud BOS
> Nieuws – Uitstel rechtszaak BUN-Commissariaat voor de Media
> Nieuws – Mulder handelt nog steeds als BOS-directeur
> Nieuws – Mulder noemt zich opnieuw BOS-directeur
> Nieuws – Schoofs zwijgt over beleid
> Analyse – Rol Mandalaschool actueel en relevant
> Nieuws – Belangenverstrengeling BOS-directeur Mulder
> IDFA 2013 – Verrijk Je Karma Advertenties (pdf)
> LinkedIn – Profiel Gertjan Mulder
> Nederlands Medianetwerk – Gertjan ‘Fox’ Mulder
> BOS – Statuten 2008
Geef een reactie