• onafhankelijk • onderzoekend • opiniërend •

Melding gedrag Zeeuwse ‘Lama’ zedenpolitie

Politie-logo

De zedenpolitie heeft een melding ontvangen over bevindingen over de zelfbenoemde ‘Lama’ Kelsang Chöpel (Gerhard Mattioli) en het Boeddhistische Mahayana-Centrum in Middelburg.

De twee redactieleden van • open boeddhisme • hebben op persoonlijke titel gesprekken over de zaak in Middelburg met een zedenrechercheur gevoerd.

In de komende periode moet blijken wat het Openbaar Ministerie met de melding doet.

Factoren

Voor de redactie geeft een aantal belangrijke factoren de doorslag om haar bevindingen in deze zaak met de zedenpolitie te delen.

De beschuldigingen zijn ernstig. De redactie bezit geen specifieke expertise op dit vlak. De bescherming van bronnen maakt het onmogelijk alle bevindingen van de redactie te publiceren.

Justitie-ingrijpen

De redacteuren zijn tot de vaststelling gekomen dat de ernst van de zaak (onder meer drogering, misbruik, zwangerschap) justitie-ingrijpen noodzakelijk maakt.

Hier prevaleert het publieke belang boven het journalistieke belang, en gaat de burgerplicht boven de journalistieke attitude waarvoor het webmagazine • open boeddhisme • staat.

Zo kan hopelijk worden voorkomen dat de Middelburg-affaire in de doofpot blijft, en wordt de kans op herhaling hopelijk verkleind.

Grenzen 

Een andere, belangrijke overweging de zaak bij de politie te melden, heeft te maken met de grenzen waartegen de redactie van • open boeddhisme • in deze zaak aanloopt.

De redacteuren bezitten niet de professionele expertise én middelen om adequaat met dit soort zeer gevoelige zaken om te gaan.

Verder is de toegang tot publicabele bronnen die de redactie van onafhankelijk te verifiëren informatie voorzien, op dit moment te beperkt.

De redactie van • open boeddhisme • blijft de zaak rond deze Zeeuwse ‘Lama’ volgen.

Lees ook

> Wie zijn wij 
> Actueel – Effect doofpot: ‘Lama’ Mattioli nog steeds actief
> Actueel > BUN en BOS verzwijgen seksueel misbruik
> Analyse – Onafhankelijk toezicht BUN is een illusie
> Analyse – Boeddhisten worstelen met eigen falen
> Actueel – Vertrouwenspersoon: Zó regel je dat
BOS-radio – Curriculum Mahayana Centrum Middelburg (19-6-2004)

2 Responses to “Melding gedrag Zeeuwse ‘Lama’ zedenpolitie”

  1. Johan Niezing

    Van 1999 tot en met 2004 was ik voorzitter van de BUN.

    Toen destijds een soortgelijke situatie aanwezig was bij een sangha in Oosterwolde, heeft het toenmalige bestuur van de BUN prioriteit gegeven aan het bieden van mentale en juridische hulp aan de betrokken slachtoffers. Dat element mis ik hier.

    De BUN maakt zich druk om haar prestige en imago, en verliest metta (liefdevolle vriendelijkheid) en karuna (mededogen) uit het oog.

    Beantwoorden
  2. Lama Thubten Wangmo

    Allereerst wil ik me graag voorstellen: ik ben Lama Thubten Wangmo, en ik ben ruim 32 jaar geleden door de voormalig abt van het Ganden klooster, Song Rinpoche, tot kloosterling gewijd.

    Ons centrum Padma Ösel Ling is sinds een paar jaar in Middelburg gevestigd.

    Een aantal jaar geleden, toen dit Boeddhistische Mahayana-Centrum in Middelburg nog bestond (ik geloof dat het nu al een tijd niet meer functioneert) hebben oud-leden contact met mij gezocht over het gedrag van het hoofd van dit centrum. Zij vermoedden dat deze man niet gekwalificeerd was.

    Ik woonde toen nog niet in Nederland. Inmiddels heb ik met nog iemand contact gehad. Ik acht het mijn taak daarbij zoveel mogelijk mentale ondersteuning te geven.

    Uiteraard heeft Padma Ösel Ling niets met deze man of met het Boeddhistische Mahayana-Centrum te maken gehad.

    Onze organisatie is lid van de BUN maar is over deze zaak nooit benaderd. Deze gehele affaire brengt de dharma heel veel schade toe.

    Mocht ik op het gebied van dharma en ethiek hulp kunnen bieden, dan hoor ik het graag. Ik hoop van harte dat de getroffenen dit snel kunnen achter zich kunnen laten en dat dit soort zaken voorkomen kunnen worden.

    Uiteindelijk moet een goede leraar altijd voor het welzijn van anderen en de beoefenaars werken, en de beoefenaars juist vanuit het achtvoudige pad benaderen.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter bij Johan Niezing Reactie annuleren