Nieuwe sporen van en naar Mattioli
Nieuwe sporen leiden van en naar de man die zich Gerhard Mattioli noemt. Deze zijn te distilleren uit zes mails die • open boeddhisme • in mei, juni en augustus 2013 ontving en onderzocht. Het gaat daarbij om namen, mail-adressen en websites.
Gerhard Mattioli, bekend onder de naam Lama Kelsang Chöpel, is uit de anonimiteit gestapt. Hij mailt onder zijn eigen naam uit eigen beweging met • open boeddhisme •. Mailadressen en eigen commerciële websites leiden naar hem.
Alle mails die bij de redactie zijn binnengekomen, tonen overeenkomsten in tenaamstelling en gebruikte mailaccounts.
Het gaat daarbij om de volgende personen en accounts: Victor Heupert (ontvangen op 27 juni 2013, mailaccount Lama Kamala Retraite), Victor Heubert (28 juni 2013, mailaccount Lama Kamala Retraite), Gerhard Mattioli (31 mei 2013: geen mailaccount zichtbaar; 28 juni 2013, mailaccount Lama Kamala Retraite), Gerhard Mattioli (8 en 9 augustus 2013, ander mailaccount).
De aangehaalde citaten zijn overgenomen uit de door • open boeddhisme • ontvangen reacties en mails.
Alle contacten op een rij
• Heupert-Heubert
Deze achternamen duiken 27 en 28 juni 2013 op in hun verschillende reacties, ingediend via het reactieformulier van • open boeddhisme •, op het bericht ‘Effect doofpot: ‘Lama’ Mattioli nog steeds actief’ (24 mei 2013).
Hun namen zijn gekoppeld aan het mailadres van Lama Kalama Retraite. Ze zijn afkomstig van hetzelfde IP-adres.
Op een Spaanse FaceBook-pagina na vond de redactie geen verwijzingen naar een nu levende Victor Heubert of Heupert.
• Lama Kamala Retraite
Deze naam met het gelijknamige mail-account is zichtbaar in de mail van 28 juni 2013 met in het Naam-veld Gerhard Mattioli en ondertekend door ‘Victor Heubert’, rechtstreeks aan de redactie verstuurd.
Het emailadres van Lama Kalama Retraite wordt ook gebruikt voor de site Alternatievetherapieen.
Deze website biedt acupuntuur (tegen stress, spanningen, depressie, lichamelijk en mentale klachten, voor stoppen met roken), hypnotherapie (tegen angsten, fobieën, examenvrees, trauma’s uit het verleden, relatieproblemen en andere mentale klachten) en massage met healing aan.
Afspraken zijn via een mobiel telefoonnummer of via zijn mailaccount te maken.
‘Behandeling aan huis …geen aanreiskosten….laag tarief’, meldt de website.
• Gerhard Mattioli
Op 31 mei 2013 ontkent in een post op het Prikbord van de Boeddhisme.startpagina.nl een persoon met de naam Gerhard Mattioli richting de redactie van • open boeddhisme • alle schuld. Het mailadres is onzichtbaar.
Deze ‘Mattioli’ zegt hiervoor te beschikken over bewijsmateriaal (documenten, sim-kaart); hij heeft dit niet aan • open boeddhisme • overlegd.
Hij deelt mee eerst de Nieuwe Kadampa Traditie (NKT) aan te hangen; hij liet zich door de geestelijk leider daarvan, Geshe Kelsang Gyatso, tot monnik wijden. Hij zei de stroming later vaarwel, en noemde zich aanhanger van de huidige, veertiende Dalai Lama.
Zonder namen, data of vindplaatsen te noemen zegt ‘Mattioli’ dat twee mannen met steun van een monnik van de NKT ‘smaad over mij op internet hebben verricht’.
In de desbetreffende mail zegt hij verder: ‘Op tijdstip van de conceptie was ik geen boeddhist meer’.
‘Tot sein besteht nicht’
De naam van Gerhard Mattioli staat verder op verschillende sites vermeld als auteur van het boek Tot sein besteht nicht. Dit verschijnt op 31 augustus 2013 via self publisher United P.C.
Het gaat om onder meer webwinkels als Amazon en Ebay, en het eigen verkoopkanaal via de Zwitserse gratis website webnode.com. Waar nodig publiceert hij zijn contact-mailadres (waarin Lama Kamala Retraite niet voorkomt).
Acupunctuur
Ditzelfde adres is ook te vinden op twee websites over acupunctuur: Akupunktur (Duits-talig) en Acupunctuur (geen inhoud).
Op deze sites staan geen persoonsnamen vermeld.
Het telefoonnummer dat bij Akupunktur wordt gemeld, is in Nederland onbekend.
Op Akupunktur gaat het om het volgende aanbod van diensten: ‘stopen mit rauchen, abschlanken, Depressionen, Schlafstorungen, Schmerzbehandlung und andere körperliche oder psychische Beschwerden’.
Van hetzelfde mailadres ontvangt de redactie op 8 augustus 2013 een mail met een klacht én claim, ondertekend door en afkomstig van Gerhard Mattioli. Op 9 augustus 2013 beantwoordt Mattioli de reactie van • open boeddhisme •.
Niet foutloos
De afzonderlijke reacties van Heupert en Heubert zijn niet in foutloos Nederlands geschreven.
Ze worden niet geplaatst omdat ze niet voldoen aan de huisregels van • open boeddhisme •.
In de mails staan onsamenhangende, niet-onderbouwde uitspraken en aannames.
Heubert/Heupert legt een verband tussen de zaak-Mattioli, de ‘verboden’ verering van de Tibetaanse godheid Dorje Shugden, en de Nieuwe Kadampa Traditie.
‘Geshe Gyatso wordt omgeven van Lijfwachten, hij zou op de Todeslijst van de Dalai Lama staan’, aldus de auteur.
Heubert/Heupert vraagt zich af of de informanten van • open boeddhisme • ‘leugenaars en psychisch gestoorde mensen’ zijn. Hij besluit zijn reactie met de mededeling: ‘Een nieuwe Website desbetreffend zal over enige Tijd opheldering brengen’.
‘Vriendelijk’
In de mail (met taalfouten) van Gerhard Mattioli/Lama Kamala Retraite (28 juni 2013), ondertekend door ‘Victor Heubert’, vraagt deze Heubert de redactie ‘vriendelijk’ de ‘foutieve informatie’ over de ‘lama’ van het internet te halen.
Heubert introduceert zich als volgt: ‘Ik ben Duitser, maar leef al sinds 20 jaar hier in Nederland. Ik was 5 jaren lang leerling van Lama Chöpel tot met eind 2008.’
Zijn argumentatie voor het verzoek sluit aan bij de reactie van de ‘Gerhard Mattioli’ op de Boeddhisme.startpagina.nl (31 mei 2013). Daarin ontkent de indiener in alle toonaarden alle schuld. De desbetreffende persoon zegt dat Mattioli sinds 2008 en ‘tijdens de conceptie’ geen boeddhist meer is.
‘Fantastisch leerprogramma’
De Duitser beschrijft de situatie rondom de ‘lama’ in de context van verdediging: ‘fantastisch leerprogramma’, ‘honderden mensen geneezen, zonder een dank well te verwachten’.
Heubert is ‘het hele verhaal omtrent zijn persoon bekend, betreffend misbruik ect.’.
Hij kwalificeert het als ‘opgezette leugens’ waarin de echtgenoten van de vrouwelijke leerlingen uit jaloersheid Mattioli ‘gericht en bewust’ wilden uitschakelen.
‘De Lama heeft aan enigen vrouwelijke leerlingen op hun wens Tantra onderricht gegeven, en dat met toestemming van hun echtgenoten. Dat ging een paar maanden goed, maar deze vrouwen waren zo fanatiek bezig ,dat zij hun mannen geen andacht meer hebben gegeven. Dat was niet goed’, legt Heubert uit.
‘Wraak’
Heubert vervolgt: ‘De mannen kwamen samen en hebben het besluit genomen om hun vrouwen niet meer naar de Lama te laten gaan. Zij willten nu wraak en hun acties gingen zo veer, dat zij hun vrouwen onder dreiging en dwang naar de politie stuurden om tegen de Lama een klacht wegen misbruik in te dienen. De Leugens hievoor hebben de vrouwen zelf moeten bedenken. Onder druk van de
Met ‘de Bun’ doelt Heubert op het gesprek dat de Tibetaans boeddhistische non Kaye Miner (Maitreya Instituut) op verzoek van de BUN in 2008 met enkele leerlingen van Mattioli voerde.
ondervraging van de recherche hebben zij te kennen gegeven, dat het doch alleen maar overspeel was uit hun vrije wil. Dus de klacht was weer ingetrokken. Maar de mannen gingen verder door met hun acties en schakelden de Bun ect in, met alle volgen van dien voor de Lama en dat ten onrecht.’
In actie komen
Omdat Heubert de berichten van • open boeddhisme • als ‘leugenverhalen’ en ‘informatie van veronderstellingen en onwaarheden’ interpreteert, zegt hij dat ‘wij ons georganiseerd’ hebben om in actie te komen.
Als de redactie geen gehoor geeft aan zijn verzoek (‘Wij vragen U vriendelijk, deze foutieve informatie van het net te halen’), gaan ‘wij’ internetsites plaatsen en een klacht ‘tegen u en tegen alle personen die deze hetze en wraak acties hebben ensceneert’ indienen.
Heubert vermeldt niet wanneer, hoe en bij wie ‘wij’ dit zullen doen.
Hij preciseert ‘wij’ als volgt: ‘Wij zij enkele honderd Boeddhisten en niet Boeddhisten zoals ex leerlingen van Lama Chöpel, en komen uit Polen, Duitsland Nederland en Belgie. Wij zullen dus in actie komen wanneer u ons vriendelijklaanzoeken niet serieus neemt’.
Daarna heeft de redactie niets van Heubert cum suis vernomen.
Klacht en claim
Op 8 augustus 2013 ontvangt de redactie een mail van Gerhard Mattioli met een klacht en een claim, gepost vanaf het mailadres dat ook voor de verkoop van het boek en de twee acupunctuur-websites wordt gebruikt.
Hij wil dat de redactie vanaf die dag, in ieder geval voor 11 augustus 2013, de ‘negatieve links’ over zijn ‘persoon en naam’ verwijdert.
Doet de redactie dit niet dan schakelt hij zijn advocaat in Nederland in en gaat hij een ‘klacht tegen u indienen over het verspreiden van laster/smaad via internet en misbruik ervan’.
‘Tevens zal ik tegen u op de rechtelijke weg een schadenvergoeding claimen betreffend de financieele schade die uw publicatie op de verkoop van mijn nieuw boek heeft veroorzaakt. Ik vraag u vriendelijk mijn verzoek te accepteren, dan zal ik alsnog van verdere stappen afzien. In afwachting wat komen mag….’, schrijft hij.
Mattioli zegt in een PS: ‘Trouwens ik ben geen Oostenrijker, maar Nederlander’.
De redactie biedt hem per omgaande mail een interview aan om van ‘uw reactie op de waarnemingen van onze bronnen en vaststellingen van instellingen als de BUN, de BOS, en de zedenrecherche’ kennis te nemen.
‘Overbodig’
Mattioli antwoordt via hetzelfde mailaccount op 9 augustus 2013. ‘De uitspraak van de officier van justitie maakt ieder verdere commentaar van mij overbodig’, schrijft hij.
Hij gaat niet inhoudelijk in op het aanbod de redactie, hij refereert op geen enkele wijze aan zijn klacht en claim.
Hij schrijft: ‘Einde van een affaire die nooit een affaire was. Mijn mededogen aan al de mensen welke hun zwakheden en fouten verbergen achter onwaarheden en deze door negatief handelen en denken, voor hun eigen rechtvaardiging projecteren op andere. Niemand heeft het recht zich zelf als foutloos te zien, welke positie hij in onze maatschappij ook bekleed. Deze redernering is ook op religieuze, spiritueele, verlichte of realiseerde mensen van toepassing.’
Gerhard Mattioli zet zich momenteel in de etalage als auteur van een niet-boeddhistisch boek, zoals hij zelf zegt.
In zijn reactie op Boeddhisme.startpagina.nl gaat hij in op de melding van • open boeddhisme • over de publicatie van het boek. ‘Betreffend inhoud van mijn boek, heeft niets met boeddhisme te doen’, schrijft hij.
Op zijn eigen website (live op 20 juni 2013) gebruikt hij de boeddhistische term ‘karma’: ‘Diese Buch wird Ihnen neue Kenntnis vermittlen betreffend Selbstverwirklichung……Tod und Sterben…… Karma …….Liebe….umgehen mit Emotionen……..und noch vieles mehr……..’. En: ‘Ich als Autor will Ihnen gerne auf alle Fragen Rede und Antwort stehen im Bezug auf den Inhalt und den Themen diese Buches’.
Deze site bevat verder geen informatie.
Amazon.de
Op de site van het bedrijf Amazon.com (Duitse versie) is een PR-tekst met de termen ‘reïncarnatie’, ‘karma’, ‘chakra’ en ‘meditatie’ te lezen.
‘Selbstverwirklichung? Wie kann ich mit dem Sterben und dem Tod umgehen? Was ist die Wahrheit über Reinkarnation und Karma? Weiter bietet Ihnen der Inhalt dieses Buches besondere, spirituelle Kenntnis, seltene Meditationen und Übungen, die Ihnen mehr Einsicht über Liebe, Wut, Depressivität und andere Emotionen geben. Was sind Chakra und was kann ich damit tun, welche Atemübungen fördern meine Gesundheit und …’.
Reactie lezer
Op de berichtgeving van • open boeddhisme • over Mattioli hebben diverse lezers gereageerd. Meerdere reacties zijn na moderatie geplaatst.
Bij één reactie is dit niet gedaan: deze voldeed niet aan site-regels.
De indiener (naam en achtergrond bij de redactie bekend) verzoekt ‘met aandrang’ het bericht ‘Gerhard Mattioli duikt op’ van 2 juli 2013 te verwijderen.
De redactie geeft hieraan geen gevolg.
Update: Uitgeverij United P.C. Verlag meldt via de Duitse website dat Mattioli’s boek Tot sein besteht nicht op 20 juni 2013 is verschenen. De verkoopprijs is € 16,90; daarvan gaat 10% per verkocht exemplaar naar de auteur.
Wie is Gerhard Mattioli?
Mattioli heeft onder de naam Lama Kelsang Chöpel tussen 2003 en 2008 het Boeddhistische Mahayana-Centrum in Middelburg geleid. Ex-volgelingen die bronbescherming van • open boeddhisme • genieten, betichten hem van drogering, intimidatie en seks met vrouwelijke leerlingen.
Uit het contact tussen Mattioli en een van zijn leerlingen is een kind geboren. Een dna-test wijst hem als vader aan. Sinds 2010 is Mattioli verdwenen. Volgens bronnen is hij vertrokken naar een plaats in het grensgebied van het voormalige West- en Oost-Duitsland.
De Mattioli-affaire is jarenlang door de BUN en BOS in de doofpot gestopt.
De zedenpolitie van Middelburg stelt ‘vooralsnog’ geen nader onderzoek in na melding van de bevindingen van de redactie van dit webmagazine.
Belangrijkste reden: tot op heden heeft niemand aangifte gedaan.
Het dossier dat naar aanleiding van eerdere meldingen is opgesteld, blijft bestaan. De zedenpolitie zegt de melding van • open boeddhisme • ‘zeer waarschijnlijk’ in de zaak te betrekken, als een strafrechtelijk onderzoek tegen Mattioli wordt ingesteld.
Illustratie
De affaire Mattioli is een illustratie van onder meer het commerciële karakter van het boeddhisme. Zelfbenoemde leraren en monniken proberen een vraag te ontwikkelen naar eigen opvattingen, helptrajecten van boeddhistsische denominaties om zo een inkomstenbron te krijgen.
Lees ook
> Actueel – Zedenpolitie: geen nader onderzoek Mattioli
> Actueel – Melding gedrag Zeeuwse ‘Lama’ bij politie
> Actueel – Gerhard Mattioli duikt op
> Actueel – Alles over Gerhard Mattioli
> Ingezonden brief Mattioli op Boeddhisme.startpagina.nl
> Website Mattioli – Tot sein besteht nicht
> Eigen website Mattioli – Ton sein besteht nicht
> Amazon.com – Tot sein besteht nicht
> Ebay.com – Tot sein besteht nicht
> Website Akupunktur
> Website Acupuntuur
> Website Alternatievetherapieen

Geef een reactie