Geen vergoeding populaire mindfulness
Alleen trainingen, gebaseerd op Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT), voor volwassen patienten die lijden aan terugkerende depressieve stoornissen met een medische indicatie, worden vergoed. Zo oordeelt het College van Zorgverzekeringen (CvZ). Minister Edith Schippers (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) neemt dit standpunt over.
Zorgverzekeraars hoeven niet langer de declaraties van deelnemers aan cursussen van algemene en populaire mindfulness van seculiere en boeddhistische organisaties te vergoeden.
Het College van Zorgverzekeringen (CvZ) heeft dit standpunt op 25 september 2013 aan minister Edith Schippers (VWS, Volksgezondheid, Welzijn en Sport) laten weten. De Minister neemt dit soort standpunten van het adviescollege altijd per direct over.
Het college baseert zijn standpunt op het onderzoek Standpunt Mindfulness bij psychische stoornissen dat Pallas Health Research and Consultancy in Rotterdam voor het CvZ heeft verricht. Opdracht was de patiëntencategorie(ën) of psychische stoornissen waarbij mindfulness wordg toegepast, in kaart brengen, met daarbij de effectiviteit van mindfulness als interventie bij verschillende psychische stoornissen.
Pallas is een onderzoeks- en adviesbureau, gespecialiseerd in biomedische en gezondheidswetenschappen, volksgezondheid en zorg.
Duidelijkheid
Met dit oordeel en dus standpunt van het CvZ geeft het college aan de zorgverzekeraars duidelijkheid over de vergoeding van mindfulness.
Het CvZ adviseert hen in hun inkoop- en vergoedingenbeleid hiermee rekening te houden.
Pallas constateert dat wetenschappelijke onderbouwing van de effectiviteit van mindfulness bij de behandeling van psychische stoornissen ‘nog maar beperkt aanwezig’ is. Deze is er wel voor de MBCT-aanpak. Het CvZ concludeert dat MBCT alleen bij volwassen patiënten met een terugkerende depressieve stoornis (met drie of meer voorafgaande depressieve episodes) effectief is en daarmee tot het basispakket behoort.
Mindfulness-trainingen of -cursussen ter behandeling van psychische klachten voldoen hier niet aan.
Het CvZ schrijft dat mindfulness personen kan helpen ‘bij het vergroten van hun aandacht en opmerkzaamheid, waarbij oefeningen moeten helpen bij het bewust worden van gedachten, gevoelens en gewoontes.’ Er is een groot aanbod van cursussen voor mensen ‘die hulp zoeken bij psychische klachten’.
Mindfulness-hype
Het Belgische televisieprogramma Panorama (Canvas) legde op 16 mei 2013 met een verborgen camera de praktijken van enkele ‘mindfulnesstherapeuten’ vast. Mindfulness-leraren David Dewulf en Edel Maex en twee hoogleraren psychologie waarschuwden in de uitzending voor charlatans op de ‘markt van welzijn en geluk’ die de mindfulness-hype misbruiken.
De Belgische programmamakers laten in de Panorama-uitzending zien hoe mindfulness in privé-praktijken, in onderzoekslaboratoria, in het bedrijfsleven, in gevangenissen, op de middelbare school, en aan kleine kinderen wordt gegeven.
Aandacht besteden zij ook aan gepopulariseerde vormen van mindfulness in het ‘alternatieve circuit’.
David Dewulf, Edel Maex en de twee hoogleraren wijzen op het gevaar van hype, irreële verwachtingen en misbruik, met name bij mensen die lijden onder psychische aandoeningen zoals depressie.
Sarcoïdose
De Sarcoïdose Belangenvereniging Nederland (SBN) heeft het artikel dat • open boeddhisme • over de Belgische tv-uitzending publiceerde, overgenomen in het blad SarcoScoop (september 2013).
Sarcoïdose is een ziekte waarbij spontaan ontstekingen ontstaan in verschillende organen en weefsels van het lichaam. Bij zo’n ontstekingsreactie worden grote hoeveelheden witte bloedcellen (ook wel afweercellen of leukocyten genaamd) gemaakt die zich ophopen. Sarcoïdose komt het meest voor in de longen, de lymfeklieren, de huid, de ogen en de gewrichten. Af en toe zijn het hart of het zenuwstelsel aangedaan. In deze gevallen spreekt men over respectievelijk cardiale sarcoïdose of neurosarcoïdose.
Vraagtekens
In PijnPeriodiek, het kwartaalblad over pijn- en pijnbestrijding voor patiënt en behandelaar, van PijnPlatform zet Frits Winter vraagtekens bij het geloof in mindfulness als ‘de panacee voor zielekwalen als depressies, angst en pijn’.
Frits Winter is directeur van het Medisch Centrum Winter, behandelcentrum voor pijn, stress en burn out in Haaksbergen. Het PijnPlatform is een samenwerkingsverband van patiëntenorganisaties dat zich sterk maakt voor aandacht, begrip en erkenning van kwalitatief hoogwaardige en betrouwbare behandelingen van pijn.
Frits Winter ontkent niet de waardevolle elementen die mindfulness mensen biedt: ontspanning en aandachttraining zijn voor iedereen goed. ‘Angst, depressiviteit en pijn vragen om systematische desensitisatie (minder gevoelig maken). Als gevoelens uit de hand zijn gelopen, dan kan alleen de juiste aanpak en een juiste setting ze tot de juiste proporties terugbrengen. Conclusie: vechten is prima, maar wel met de juiste techniek en de juiste methode en met het juiste doel voor ogen. Vanuit kennis en ervaring oplossingen aandragen is een must. Dat je alleen maar moet aanvaarden, is een foute aanname’, aldus Winter.
Op zijn artikel hebben lezers gereageerd. Deze varieren van het onderschrijven van nut van mindfulness tot de oproep ‘Haal die modegril uit het basispakket’.
Skepter
Skepter is het tijdschrift van de Stichting Skepsis. Deze stichting onderzoekt ‘buitengewone beweringen, pseudowetenschappelijke theorieën, dubieuze therapieën en paranormale overtuigingen’. Het blad rubriceert Ronald Kapteijn’s artikel over mindfulness onder ‘psychologie, psychotherapieën en pseudopsychologie’.
In 2008 schreef Ronald Kapteijn in het tijdschrift Skepter dat ook als de resultaten van wetenschappelijk onderzoek naar mindfulness á la Kabat-Zinn ‘zonneklaar’ zijn, er een punt van zorg rest. ‘Veel van de onderzoeken naar MBSR en MBCT zijn verricht door personen die ook betrokken zijn bij de ontwikkeling van de methodes zelf. Het is natuurlijk niet uitgesloten dat hun uitkomsten desondanks goed deugen, maar de kans op al dan niet bewuste manipulatie van resultaten is wel een stuk groter dan bij onderzoekers die niet zo’n direct belang hebben’, aldus Kapteijn.
Volgens Kapteijn komen de onderzoekers dezelfde problemen als bij andere therapeutische studies: ‘slechte of geen controlegroepen, vage beschrijvingen, en weinig homogeniteit in de onderzochte meditatievormen. Daarnaast wordt er weinig onderzoek gedaan met een model of hypothese als basis, waardoor resultaten lastig te interpreteren zijn.’
Volgens Kapteijn wijzen zowel medische onderzoeken als meer fundamentele experimenten ‘voorzichtig’ in de richting van een positief effect van mindfulness. Hij wijst daarbij op het risico van de idee van een quick fix: ‘even mediteren, en dan kunnen we er weer tegenaan. Zo werkt het waarschijnlijk niet: mindfulness is een fundamentele verandering in de manier van leven en denken, en niet een snelle, makkelijke manier om gelukkig te worden.’
Update 24 oktober 2013
Nederland en Vlaanderen kennen sinds 4 januari 2008 de VMBN, Vereniging Mindfulness Based trainers in Nederland en Vlaanderen (Kvk 01125325). VMBN noemt zichzelf een beroepsvereniging, een informatiepunt voor alle belangstellenden in mindfulness, en een platform voor verbinding en uitwisseling tussen mindfulnesstrainers. Bovendien biedt de vereniging cursisten, verwijzers en anderen een register van gekwalificeerde mindfulnesstrainers. De vereniging richt zich vooral op de 8-weekse mindfulnesstraining die Jon Kabat-Zinn ontwikkelde. De VMBN-leden zijn getraind in MBSR (Mindfulness-based Stress Reduction) en in MBCT (Mindfulness-based Cognitive Therapy). De VMBN past twee categoriën zelfontwikkelde criteria voor het lidmaatschap toe. Wie daaraan niet voldoet, kan aspirant-lid worden. De vereniging heeft in Nederland en Vlaanderen ongeveer 330 leden.
Jon Kabat-Zinn en mindfulness
Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT, aandachtgerichte cognitieve therapie) en Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR, stress reductie door aandachttraining) werden ontwikkeld door de Amerikaanse arts Jon Kabat-Zinn. Hij meent dat aan het boeddhisme ontleende meditatietechnieken ook gebruikt kunnen worden ‘los van hun boeddhistische context.’
Eind jaren ’70 ontdekte de Amerikaan dat mensen met chronische pijn bij die technieken gebaat zijn. In een ziekenhuis in Massachusetts ontwikkelde Kabat-Zinn speciaal voor hen zijn eerste mindfulness-training. Kabat-Zinn neemt geregeld deel aan de zogeheten Mind & Life ontmoetingen tussen de Dalai Lama en (meest) westerse wetenschappers.
Niet beschermd
De titel mindfulness-leraar of -trainer is niet beschermd. Er zijn verschillende belangenorganisaties voor mindfulness-leraren, gebaseerd op de MBCT/MBSR-uitgangspunten.
De Vereniging voor Mindfulness in Cadier en Keer hanteert een certificering voor leden. Criteria daarbij zijn onder meer het soort opleidingen in de beroepsvelden gezondheidszorg en mindfulness, ervaringen met doelgroepen en registraties.
Het Instituut voor Mindfulness (IVM) in Nooitgedacht past ‘deelnamecriteria’ toe. IVM is een handelsnaam van de eenmanszaak van Johan Tinge (KvK-nr. 01164271). Tinge heeft een zichtbare connectie met het boeddhisme via Stichting Inzichts Mediatie (SIM), waar hij vipassana-retraites houdt.
Ook in de universitaire gezondheidszorg wordt mindfulness aangeboden. UMC St. Radboud in Nijmegen geeft trainingen aan longkankerpatiënten en hun naasten. De afdelingen Longziekten, Psychiatrie en Medische Psychologie werken hierbij samen. De folder van het UMC meldt: ‘Mindfulness training is goed toe te passen naast medische behandelingen zoals bijvoorbeeld chemotherapie. De training wordt vergoed door de zorgverzekeraar.’
Lees ook
> Nieuws – Undercover in Belgische mindfulness-hype
> Nieuws – Neuroscepsis neemt toe
> Standpunt CvZ over mindfulness (26-9-2013)
> Pallas – Mindfulness bij psychische stoornissen (16-9-2013, pdf)
> Ziektebeeld Sarcoïdose
> SarcoScoop – Mindfulness: Voors en tegens (2013, pdf)
> Doelstelling PijnPlatform
> Winter – PijnPeriodiek: Zin en onzin van mindfulness (2012)
> Kapteijn – Skepter: Aandacht voor mindfulness (2008)
> Reacties op ‘Zin en onzin van mindfulness’
> UMC St. Radboud – Mindfulness voor mensen met longkanker en naasten (2011, pdf)
Geef een reactie