Ex-lama Mattioli verzwijgt verleden
Ex-boeddhist en ex-lama Gerhard Mattioli blijft op zijn site alle aantijgingen in berichten ontkennen die in 2013 over hem als boeddhist en lama Kelsang Chöpel zijn verschenen. Mattioli is daarin door ex-volgelingen beticht van drogering, intimidatie en seksueel verkeer met vrouwelijke leerlingen.
Gerhard Mattioli beschrijft op zijn website zijn loopbaan als kapitein in de scheepvaart, boeddhistische lama en novice trappister en benedictijner monnik. Hij zwijgt in deze autobiografie over vier relevante aspecten.
Mattioli doet dit via zijn website waar hij zijn boek ‘Tod sein besteht nicht’ promoot (publicatie self publisher United P.C. Verlag, juni 2013). ‘Alles was auf Internet negativ über den Autor berichtet und geschrieben wird entspricht nicht der Wahrheit und ist nur darauf ausgerichtet um Schaden zu verursachen, in persönlicher und materieler hinsicht’, schrijft Mattioli. Met ‘Autor’ bedoelt hij zichzelf.
Hij kwalificeert de berichtgeving op deze manier: ‘Man kann es auch Internet-terror oder digitaler Rufmord nennen.’ Mattioli spreekt ook een wens uit aan het adres van de schrijvers van de berichten.
‘Mögen diese Menschen damit stoppen und ihre Macht auf eine positive Manier zum Ausdruck bringen.’
In een ingezonden mededeling (31 mei 2013) bevestigt Mattioli dat hij een van zijn leerlingen -een vrouw met wie hij volgens zeggen een jaar heeft samengeleefd en die hij van een ‘zware ziekte’ heeft ‘genezen’- zwanger heeft gemaakt. Maar: ‘Op tijdstip van de conceptie was ik geen boeddhist meer’. Volgens hem heeft de vrouw toegegeven dat ze bij de politie een valse aangifte heeft gedaan. Ze ‘heeft mij later verteld hoe hun de leugens bedacht hebben met drogeren enz… Ik heb haar vergeven…’, aldus Mattioli.
Op zijn site zegt de geboren Oostenrijker Mattioli (16 maart 1949, Innsbruck) de Nederlandse nationaliteit te hebben, en momenteel teruggetrokken in Duitsland te wonen.
Over en van Mattioli zijn berichten verschenen op het Boeddhistisch Dagblad (BD), Boeddhisme.startpagina, de Boeddhisme_Lage_Landen-discussiegroep en • open boeddhisme • (OB).
In de biografie op zijn website zwijgt Mattioli over vier zaken:
- Vestigingsplaat Middelburg: hij vermeldt niet dat hij zich met zijn Boeddhistisch Mahayana-Centrum in Middelburg vestigde;
- Einde Mahayana-Centrum: hij vermeldt niet de oorzaken ervan. Deze betreffen onder meer de aantijgingen van ex-volgelingen en de leegloop van het centrum;
- ‘Novice-Mönch’ kloosters benedictijnen en trappisten: hij vermeldt niet dat het gaat om Abdij Sion (trappisten, Diepenveen) en Sint Willibrordsabdij (benedictijnen, Doetinchem).
- Duur verblijf als ‘Novice-Mönch’: Mattioli zegt acht maanden in een trappister klooster te hebben gewoond. Abt Alberic Bruschke (Abdij Sion) zei desgevraagd dat het om zes en een halve maand als postulant gaat. In de Sint Willbrordus Abdij zegt hij twee en een half jaar te hebben gewoond. Zijn naam staat niet in de meest recente Catalogus Monasteriorum OSB (2010). Deze catalogus verschijnt iedere vijf jaar en bevat de namen van alle monniken wereldwijd die lid zijn van de Orde der Benedictijnen.
Kapitein, monnik, lama
De titel ‘Lama’ kan formeel worden verleend, maar deze is niet beschermd. De term ‘lama‘ verwijst gewoonlijk naar een Tibetaans boeddhistische leraar, en is een vertaling van het woord ‘guru‘ uit het Sanskriet. Een lama kan zowel een leek als monnik of non zijn. Formeel erkende reïncarnaties van boeddhistische leraren -denk aan de Dalai Lama- en andere Tibetaans boeddhistische geestelijken die in hoog aanzien staan, worden tevens ‘lama‘ genoemd. Binnen de Tibetaanse kagyu-orde -een andere orde dan de gelug-traditie waartoe Mattioli zei te behoren- duidt men degenen die een retraite van drie jaar en drie maanden voltooien, wel met ‘lama‘ aan.
Mattioli schrijft op zijn site zijn beroepsmatige ontwikkeling. Hij start als ‘Kapitän in der Schifffahrt’, wordt lama in Nepal, boeddhistisch monnik in Engeland en Zwitserland, lama in Middelburg en ‘Novice-Mönch’ in Diepenveen en Doetinchem.
Als kapitein zegt Mattioli meerdere boeken over het varen te hebben geschreven. Na kennismaking met pranayama, raja en hatha yoga (in India), hindoeïsme en boeddhisme (in Europa) woonde hij volgens eigen zeggen in een boeddhistisch klooster (in Nepal). Daarna trok hij zich volgens eigen zeggen gedurende drie en een half jaar in een grot in de Himalaya terug. Ook zegt hij aansluitend in Nepal als lama te zijn ingewijd.
Weer in Europa teruggekeerd, liet hij zich, na een tijdelijk werelds leven, in Engeland door Geshe Kelsang Gyatso (New Kadampa Tradition) als boeddhistisch monnik inwijden. In Zwitserland gebeurde dit volgens zijn zeggen in ‘die Geheimnisse van Tantra’.
Zonder verdere concretisering valt niet na te gaan of Mattioli’s beweringen over zijn verblijf in India en Nepal en zijn inwijding in boeddhistische tantra in Zwitserland op waarheid berusten.
Mattioli vermeldt dat hij als lama Kelsang Chöpel een mahayana centrum oprichtte en acht jaar boeddhistisch en meditatie-onderricht gaf. Mattioli is hiermee uit vrije wil gestopt, schrijft hij.
‘Negative Umstände innerhalb seiner Folglinge haben zu diesem Beschluss geführt.’
Na deze periode zegt hij teruggekeerd te zijn naar zijn ‘christlichen Wurzeln’ en woonde hij als ‘Novice-Mönch’ in een benedictijner en in een trappister klooster in Nederland. De periode tussen zijn verblijf in beide kloosters werd besteed aan, zoals hij het nu omschrijft, ‘weltliche Verplichtungen und Umstände’.
Hij zegt momenteel in Duitsland te leven en zich volledig toe te wijden tot de ashtavakra samitha. Volgens hem is deze leer die hij naar eigen zeggen in India bestudeerde en beoefende, de enige leer die tot ‘zelfverwerkelijking’ leidt. Mattioli citeert in dit verband Swami Vivekananda die over ‘deze advaita‘ zou hebben gezegd dat dit voor de hele mensheid de religie van de toekomst is.
Zaak Mattioli in vogelvlucht
• 2001-2008: Lama Kelsang Chöpel (Gerhard Mattioli) leidt zijn Boeddhistisch Mahayana-Centrum Middelburg.
• December 2007: BOS waarschuwt op haar site zorgvuldig te zijn in het contact met dit centrum vanwege ‘mogelijk ongewenste incidenten’. De BOS zwijgt daarna.
• April 2008: Mattioli’s gedrag wordt besproken tijdens algemene ledenvergadering BUN. Toenmalig voorzitter Varamitra (Theo Alkemade) stuurt Kaye Miner (Maitreya Instituut) voor praatsessie naar Middelburg. BUN rapporteert niets over de kwestie.
• 2008: Uittreding van door Mattioli tot monnik of non ‘gewijde’ leerlingen; anderen geven boeddhisme op of sluiten zich aan bij andere sangha.
• 2012: Verblijf Mattioli als postulant in Abdij Sion (trappisten, Diepenveen, januari-augustus) en in de Sint Willibrords Abdij (benedictijnen, Doetinchem). Toelatingscriteria beide monastieke ordes maken noviciaat Mattioli onmogelijk.
• Mei 2013: Publicaties • open boeddhisme • over aantijgingen van ex-volgelingen over Mattioli’s gedrag Middelburgs centrum (intimidatie, drogering en seks met vrouwelijke leerlingen). Melding gedrag zedenpolitie door • open boeddhisme •. Toenmalig BOS-directeur Jean Karel Hylkema (2000-2004) zegt zich ‘vaag iets’ te herinneren: ‘Lama’s die vrouwen bezwangeren, dat komt ongetwijfeld wel eens voor.’. Ontkenning Mattioli alle aantijgingen in ingezonden mededeling boeddhisme.startpagina.
• Augustus 2013: Geen nader onderzoek zedenpolitie: aangifte ontbreekt.
Nederlander in Duitsland
• De geboren Oostenrijker Gerhard Mattioli zegt de Nederlandse nationaliteit te hebben en in Duitsland te wonen.
• Nederlanderschap: het is onbekend wanneer de Oostenrijker de Nederlandse nationaliteit heeft gekregen. Wie Nederlander wil worden, moet voldoen aan de Rijkswet op het Nederlanderschap. Daarin staan specifieke criteria: ‘verklaring van verbondenheid’, ‘onbesproken gedrag’.
• Verblijf Duitsland: Mattioli zegt in de periode 2008-2012 in Nederlandse kloosters te hebben gewoond. Waar hij na augustus 2012 verbleef, is niet bekend. Hij meldt nu (2014) ‘teruggetrokken’ in Duitsland te wonen.
• Nederlanders en Oostenrijkers hebben als burgers van de Europese Unie (EU) geen verblijfsvergunning voor Duitsland nodig. Op de site van het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken (Bundesministerium des Innern) staan de opties van het verblijf in Duitsland.
• Wie zich als EU-burger langer dan drie maanden in Duitsland wil ophouden, kan dat alleen doen voor familiebezoek, studeren of werken. Het ministerie voegt expliciet aan het laatste criterium toe: ‘Insbesondere für Forscher und Hochqualifizierte’ (‘Vooral voor onderzoekers en hoog gekwalificeerden’).
• De emigrantensite verhuis.de vermeldt verder dat onder andere gepensioneerden mét inkomen en ziektekostenverzekering in Duitsland mogen leven. Wie samenwoont met een partner zonder zelfstandig inkomen, heeft in theorie geen recht op verblijf in Duitsland, aldus de site. Het is onbekend hoe en met wie Mattioli zich in zijn levensonderhoud voorziet.
Lees verder
• Alle publicaties Open Boeddhisme over Mattioli
• Alle publicaties Boeddhistisch Dagblad over Mattioli
• Website Gerhard Mattioli
• Rijkswet op het Nederlanderschap
• Bundesministerium des Innern: verblijfsregels Duitsland
• Emigrantensite Verhuis.de: Verblijf in Duitsland
Geef een reactie